Çukurova’da Kiraz Yetiştiriciliği Artıyor

Kiraz Artık Çukurova’da da Yetiştiriliyor

Türkiye’de genellikle Ege Bölgesi’nde yetiştirilen kiraz, iklim değişikliği ve üretim deseninin değişmesiyle Çukurova’da da alternatif bir ürün haline geldi. Çukurova Üniversitesi’nden (ÇÜ) Doç. Dr. Burhanettin İmrak, kirazın dondan fazla etkilenmediğini belirterek, “Kirazın soğuklama gereksinimi diğer türlere göre daha yüksek, kendini koruyabiliyor. Eksi 8 dereceleri gören Çukurova’da ancak yaklaşık yüzde 30 etkileniyor” dedi.

ÇÜ Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Burhanettin İmrak, genellikle yüksek kesimlerde yetişen kirazı ovada, üniversite arazisindeki serada başarıyla yetiştirdi. Eksi 8 derecelerde diğer meyve ağaçlarının dondan etkilendiği serada, kirazda herhangi bir problem yaşanmadığını gözlemleyen İmrak, yaptığı çalışmalarla yüksek verim elde etti.

Kirazda Verim Artıyor

Doç. Dr. Burhanettin İmrak, uzun yıllardır görülmeyen büyük don afetiyle ilgili olarak “Eksi dereceler meyve türlerinde don meydana getirerek verimi düşürdü. Ancak kirazın soğuklama ihtiyacı diğer türlere göre daha yüksek, kendini koruyabiliyor. Eksi 8 dereceleri gören Çukurova’da ancak yaklaşık yüzde 30 etkilendi. Örneğin, seradaki bir nektarin çeşidimiz tamamen verimsiz kalırken, kiraz çeşitlerimizden yüzde 80’e varan verim elde ettik. Bu durum kirazın ovada da başarılı olabileceğini gösteriyor” diye konuştu.

Çukurova’da genellikle pamuk, narenciye ve karpuz üretimi yapılırken, artık kirazın da çiftçiler için alternatif bir ürün haline geldiğini belirten İmrak, “Geleneksel ürünlerden farklı, yeni ürünlere geçiş yapmak isteyen çiftçiler, tüketici taleplerini ve piyasadaki boşlukları dikkate alıyor. Kozan, Karataş, Seyhan ilçesindeki bölgelerde büyük kiraz plantasyonları oluşturuldu. Son beş yılda yaklaşık 300 dönüm üzerinde kiraz üretimi yapılıyor. Mersin’de muz üretimine de ilgi arttı. Bu değişimlerin büyük ölçüde iklim değişikliğinden kaynaklandığını söyleyebiliriz. Bölgeler artık üretim desenlerini değiştiriyor. Buradaki kritik nokta, bölgeye uygun çeşitlerin seçilmesidir” şeklinde konuştu.

Kiraz Yükselişte

İmrak, “Kiraz, sektörde yükselişe geçmiş ejder meyvesi, avokado ve muz gibi potansiyeli yüksek bir ürün olarak öne çıkıyor. Piyasada kiraz yokken üreticinin kirazı sürmesi, sektördeki potansiyelini gösteriyor. Şu anda kilosunu 3,5-4 euroya ihraç edebileceğimiz kiraz, Almanya gibi ülkeler tarafından talep ediliyor. Üreticilere tavsiyemiz, üretim dönemini genişletmeleri ve sadece temmuz-ağustos’u hedef almamalarıdır. Nisan-mayıs aylarına üretimi başlatarak verimliliği artırabilirler” şeklinde açıklamalarda bulundu.

Related Posts

Karadağ’ın ticaret açığında rekor

Karadağ İstatistik Ofisi’nin açıkladığı son verilere göre, ülkenin ticaret açığı 2025 Mayıs ayında bir önceki yılın aynı ayındaki 276.5 milyon dolardan 330 milyon dolara yükseldi. Bu rakam, Temmuz 2024’ten bu yana kaydedilen en büyük açık olarak …

28 milyarlık ihale topladı

Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depremlerinden sonra iktidara yakın şirketler, TOKİ ihalelerinin abonesi oldu. TOKİ’nin, bir ihalesine daha tanıdık bir şirket imza attı.

Dünyanın en değerli şirketi belli oldu

ABD merkezli teknoloji şirketi Nvidia, işlem gördüğü NASDAQ borsasını bugün 3,76 trilyon dolarlık bir değerle kapattı. Söz konusu değerleme şirketin ulaştığı en yüksek değer olurken çip üretim devini dünyanın en değerli şirketi konumuna taşıdı. Dev …

AKP, sağlık alanına yönelik düzenlemeler içeren kanun teklifini TBMM Başkanlığına sundu

Usta, İstanbul Milletvekili Müşerref Pervin Tuba Durgut, Afyonkarahisar Milletvekili Hasan Arslan ve Bayburt Milletvekili Orhan Ateş’le birlikte Meclis’te basın toplantısı düzenledi. Teklifin 29 maddeden oluştuğunu aktaran Usta, Cumhurbaşkanı Recep …

Erkek hormanal macundan ilaç çıktı

Tarım ve Orman Bakanlığı, “Sağlığı Tehlikeye Düşürecek Gıdalar” listesini yeniledi. Güncel listede, bir macunda ilaç etken maddesi tespit edildi. İnsanların sağlıklı olmak için aldıkları takviye gıdada, bakanlığın açıkladığına göre, sağlığı tehlikeye …

Türkiye’nin dev markası Fransa’da büyümeye devam ediyor! 9. mağaza açıldı

Mobilya sektörünün lider markalarından Bellona, global büyüme stratejisi doğrultusunda yurt dışı varlığını güçlendirmeye devam ediyor. Marka, Fransa’daki 9. mağazasını ülkenin ticaret merkezlerinden biri olan Ferney Voltaire’deki Escape Candide …